Asker og Bærum brann og redning IKS ledes av et representantskap og et styre. Den daglige driften forestås av en ansatt brannsjef.
Styret i ABBR
Styret består av seks medlemmer og fire varamedlemmer. Valgperioden er fire år. Medlemmene velges for 2 år, men mulighet til gjenvalg.
Styrets oppgaver
- føre tilsyn med daglig leders ledelse av virksomheten
- utarbeide forslag til årsbudsjett og økonomiplan
- fremlegge forslag til årsregnskap og årsberetning
- vedta selskapets organisasjonsplan
- ansette/avskjedige selskapets ansatte og fastsette deres lønn og arbeidsforhold, i den utstrekning dette ikke er delegert til daglig leder
Innkallinger til styremøter og representantskapsmøter med tilhørende saker samt møtekalender med oversikt over møter finner du i egen portal
Representantskapet i ABBR
Representantskapet er selskapets øverste organ og består av to medlemmer samt varamedlemmer. Valgperiode er fire år. Representantskapet skal utøve den brannfaglige myndighet som i brannlovgivningen er lagt til kommunestyret.
Representantskapet skal påse at brannvesenet har tilstrekkelige ressurser til å etterleve brannordningen.
Representantskapets oppgaver er videre å:
- velge styremedlemmer med varamedlemmer
- velge styrets leder og nestleder
- vedta selskapets mål og strategier
- behandle regnskap, budsjett og økonomiplan
- vedta å avhende større kapitalgjenstander
- vedta å foreta investeringer som er av vesentlig betydning for selskapet eller deltakerne
- vedta selskapets pensjonsordning
- fremme forslag til endringer i dimensjoneringen av brannvesenet, herunder øke med vaktlag med mer
- velge revisor
- fastsette godtgjørelse til styrets medlemmer
Innkallinger til styremøter og representantskapsmøter med tilhørende saker samt møtekalender med oversikt over møter finner du i egen portal
Historikk
Du finner historikk for styret og representantskapet i tidligere ABBV på våre nettsider
Dersom det gjelder saker for tidligere Røyken og Hurum brannvesen, ta kontakt med Asker kommune.